Hop on hop off San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Mirko Vos - WaarBenJij.nu Hop on hop off San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Mirko Vos - WaarBenJij.nu

Hop on hop off San Francisco

Door: Mirko

Blijf op de hoogte en volg Mirko

30 Juli 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

We staan met de camper op een RV park in Marin, ten noorden van San Francisco, aan de andere kant van de baai. Het viel nog niet mee om een RV park te vinden in de buurt van San Francisco om toch ook de stad te kunnen bezoeken. Op 5 minuten lopen van dit RV park ligt de veerboot, die je in 30 minuten midden in de stad af zet. Eigenlijk dus prima. En de boottocht over het water is nog leuk ook. Zo zie je de skyline voor je neus, Alcatraz, in de verte de Golden Gate brug (de onderkant, want de rest ligt uiteraard weer in de mist...).

De veerboot gaat niet zo heel vaak, dus we willen hem ook niet missen anders moeten we ruim een uur wachten tot de volgende. Als we bij de boot aankomen staat er een ongelofelijk lange rij voor de kaartjesautomaat. Misschien gaan we daardoor alsnog de boot missen..... Er blijkt een honkbalwedstrijd te zijn van de San Francisco Giants en kennelijk gaan een hoop fans van deze kant van de baai ook met de boot.
De rij lijkt tergend langzaam te gaan en de minuten tikken voorbij. Met nog 1 minuut te gaan ben ik aan de beurt en koop snel 3 kaartjes, dan rennen we naar de boot en springen er als laatste op, voordat het hek dichtgaat. Pfoe, gelukt.

De veerboot vaart langs San Quentin. Dat is een beruchte gevangenis die nog wel open is. Rechts in de verte zien we Alcatraz liggen, het verleden. Links, heel dichtbij, San Quentin. Het is precies de tijd dat de gevangenen mogen luchten. Veel van hen staan bij het hek en staan met hun witte t-shirt in de hand naar de veerboot te zwaaien. Ik besef me dat het hun weinige contact met de buitenwereld is, een veerboot vol mensen.
Een raar idee.

30 minuten later staan we bij de ferry terminal in San Francisco en kopen direct een kaartje voor de terugreis. Voor hetzelfde geld staat er vanavond weer een lange rij en missen we die boot wel.
Ondertussen bedenken we, wat we vandaag willen doen. Er is zoveel te doen in zo'n grote stad en we hebben alleen vandaag nog maar. Wat zijn de highlights en hoe komen we daar?
Kim had al gezien dat ze hier gele gemotoriseerde karretjes hebben, waar je zelf in kan rijden. Met GPS navigatie kom je dan bij een aantal leuke dingen. Dat lijkt me wel wat en ik zou ze voor de hele dag willen huren. Nu Kim het verkeer hier in de stad zo ziet, twijfelt ze. Er passen 2 personen in een wagentje en omdat we met z'n drieen zijn, moet Kim ook zelf rijden. Toch maar liever niet. Het wordt uiteindelijk de hop on hop off bus. Niet mijn favoriete ding, maar wel erg handig. Je komt langs alle bezienswaardigheden en kan er af wanneer je wilt. Ideaal als je weinig tijd hebt en toch een hoop wilt zien.

We gaan door de binnenstad en stappen uit om bij wat winkels naar binnen te gaan. We pakken ook een van de honderd-en-nog-wat jaar oude trammetjes om een stijle straat omhoog te gaan. De trammetjes worden door een kabel in de weg omhoog getrokken en zijn een icoon van San Francisco. Als de tram vol is, hangen de mensen aan de buitenkant.
Daarna gaan we naar het scheefste straatje van San Francisco. Dat is zo stijl, dat de weg er zigzag doorheen gaat. Er staat een file van huurauto's met toeristen bovenaan de straat om hier naar beneden te gaan. Ik kan me herinneren dat ik dat in 1997 zelf ook heb gedaan, toen ik hier voor het eerst was.
Ook gaan we naar Haight Ashbury, de hippie wijk waar eind jaren '60 het hele hippiegebeuren losbarste met de summer of love.
Als kers op de taart gaat de bus ook over de Golden Gate brug. Ook leuk om meegemaakt te hebben. Het is alleen ongelofelijk fris. We zitten in onze t-shirts en korte broeken in de open bus en dat is afzien. Wat een raar klimaat hebben ze hier. In de stad zelf is het zonnig en een graad of 22 vandaag. Heerlijke temperatuur voor een stedentrip. Richting de brug begint de nevel alweer en staat een stevige wind van zee. Het is hier minstens 5 graden kouder en omdat de zee zo koud is, maakt de wind het nog frisser. Aan de overkant van de baai is het weer een heel stuk warmer. Vandaag een graad of 28-30. En als je 30 minuten naar het oosten zou rijden is het tegen de 40 graden. Bizar, die verschillen op zo'n kleine afstand.

Het is leuk om over de Golden Gate te rijden, maar we zijn toch blij om weer in de stad te zijn, waar het weer wat warmer is. Het is het einde van de middag en we willen de boot van 20:10 nemen om terug bij onze camping te komen. We hebben precies nog tijd om wat te gaan eten bij Pier 39. Hier waren we gisteren ook al voor de lunch, maar toen zijn we niet naar de zeeleeuwen gaan kijken. Achteraan de pier liggen tientallen zeeleeuwen permanent in het zonnetje te hangen op de vlonders die daar in het water zijn neergelegd. Het is een echte attractie en hoort net zo bij de stad als de brug en de historische trammetjes, de stijle straten van de stad op en af gaan.

Moe en voldaan staan we op de boot terug. Toen we vanmorgen van de camping weggingen, liepen we met een amerikaans gezin op naar de veerboot en zij zitten nu op dezelfde boot terug. Joa speelt de hele overtocht spelletje Uno met de kinderen. Leuk is dat toch, als je elkaar niet kan verstaan maar wel het zelfde spelletje kent en met handen en voeten en de paar woordjes Engels die Joa spreekt, gewoon met elkaar kan spelen.

San Francisco was een mooi contrast met de natuur in de eerste week van de vakantie.