De veerboot terug naar de VS - Reisverslag uit Fife, Verenigde Staten van Mirko Vos - WaarBenJij.nu De veerboot terug naar de VS - Reisverslag uit Fife, Verenigde Staten van Mirko Vos - WaarBenJij.nu

De veerboot terug naar de VS

Door: Mirko

Blijf op de hoogte en volg Mirko

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Fife

We worden voor de laatste keer wakker in Canada. Als we het ontbijt achter de kiezen hebben rijden we verder naar het zuiden, richting Sidney. Sidney ligt helemaal in het zuid-oosten van Vancouver Island en vanaf daar gaat de veerboot naar Anacortes in de VS. De boot gaat om 12:00 en we moeten er al 90 minuten van tevoren aanwezig zijn. Dat lijkt overdreven lang, maar we zorgen toch maar dat we er op tijd zijn. En dat is maar goed ook, want er staat een behoorlijke rij bij het inchecken voor de boot. Het gaat een stuk trager dan vorige week. Een van de redenen is, dat we ook door de douane moeten. Vorige week voeren we van Vancouver naar Vancouver Island. We waren op het land al de grens overgegaan en was de veerboot verder een binnenlandse aangelegenheid. Nu varen we van Canada naar de VS.

De route die we nu varen gaat langs de San Juan eilanden en dat is een heel erg mooie omgeving. Ook in dit gebied zitten walvissen en orka's. Als we geluk hebben zien we misschien nog iets vanaf de boot.
Kim en Joa hebben dat geluk en zien een groepje orka's vlakbij de veerboot. Ik zit mijn blog te schrijven en krijg er jammer genoeg niets van mee.....
Waar ik wel wat van mee krijg is het mooie uitzicht. Vanaf Vancouver Island zien we de besneeuwde toppen al van een aantal hoge bergen op het vaste land. De hoogste berg die we zien is Mount Baker en die heeft een grote gletsjer. Wat bijzonder is, is dat het een vrijstaande berg is, of eigenlijk beter gezegd een vulkaa. Hij is bijna 3.300 meter hoog. Normaal heb je bergen van dit formaat ergens in een bergmassief liggen. Dan worden de bergen eromheen langzaam hoger en is de hoogste berg gewoon 1 van de pieken. Wij staan nu op zeeniveau en kijken naar een losstaande berg van 3.300 meter hoog. Dat zie je dus niet vaak. Ook de combinatie zee en besneeuwde berg zo dicht bij elkaar maakt het net een anischtkaart.

De overtocht duurt 2 uur en voor we het weten staan we weer met 4 wielen in de VS. Ook hier moeten we door de douane. Dat kost weer bijna een uur voordat we de weg op draaien. De benzinetank is bijna leeg en ook dat moeten we snel regelen. Deze keer gooi ik hem voor bijna 300 dollar vol. Zo'n 285 liter bezine. Niet alleen kost het een hoop geld, maar 'even tanken' is er niet bij. We staan ruim 20 minuten aan de pomp.

Eindelijk kunnen we het laatste stuk van vandaag rijden, van Anacortes terug naar Seattle. Onderweg doemt ineens Mount Rainier voor ons op. Ook zo'n vrijstaande berg, een kilometer of 40 van Seattle. Vanaf de snelweg kan je hem heel mooi zien liggen, het grootste deel met gletsjers en sneeuw bedekt. Deze berg is nog een stuk hoger dan Mount Baker, ruim 4.000 meter.

Morgen moet de camper terug worden gebracht en vliegen we door naar San Francisco. Om die reden heb ik een RV park vlakbij de camperverhuur uitgezocht.
Het is een KOA, een begrip in de VS. Kampgrounds of Amerika. Ze staan er om bekend dat ze van alle gemakken voorzien zijn. En dan klopt ook wel. Het is niet de mooiste locatie, maar het is een keurige camping. Alles is goed geregeld en er zijn allerlei activiteiten. Dit komt in de buurt van wat we op een Nederlandse camping zouden verwachten. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik liever in de natuur sta, zoals op Vancouver Island. Op zo'n gelikte camping sta je op een geasfalteerde plek. Toch wat sfeerloos. Dan liever in het bos of aan zee.

We hebben aan Joa beloofd om vandaag pizza te eten. Een klein stuk voorbij de camping vinden we een pizzatent en voordat we inchecken halen we een paar grote pizza's. Daarna check ik in, gooi snel de camper op zijn plek en we aan lekker buiten eten.
Joa heeft voor het eten al snel zijn zwembroek aangetrokken en binnen no time na het eten ligt hij in het zwembad. Ook daar heeft hij zich op verheugd.
Als hij later ook nog een vriendje vindt, kan hij nog even voetballen voordat hij naar bed moet.
Wij gaan nog lekker even buiten zitten, bij de camper als Joa slaapt. Het is in de buurt van Seattle echt zomers met zo'n 28 graden en het blijft 's avonds ook nog lang lekker.
Waar we de volgende dag jammer genoeg achter komen is dat het vol met muggen zat buiten....