Hong Kong: de bonus - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Mirko Vos - WaarBenJij.nu Hong Kong: de bonus - Reisverslag uit Barendrecht, Nederland van Mirko Vos - WaarBenJij.nu

Hong Kong: de bonus

Blijf op de hoogte en volg Mirko

30 Augustus 2012 | Nederland, Barendrecht

Om 06:00 gaat de wekker, zodat we op tijd naar het vliegveld kunnen. Het plan is om op het vliegveld te ontbijten, daar moeten we toch wachten op de vlucht. Maar het loopt een beetje anders. Gerben wil zijn koffer achteruit het mini-busje halen en stoot hard zijn hoofd tegen de achterklep. Ik zie het in mijn ooghoek gebeuren en het eerstvolgende wat ik zie, is dat hij op de grond zit. Er loopt aardig wat bloed langs zijn hoofd, dus het moet een serieuze klap zijn geweest. Gelukkig heeft er iemand schone tissues bij zich, zodat we iets hebben om op de wond te drukken. De eerste papieren zakdoek is binnen no time doordrenkt van het bloed. Dikke druppels vallen op de grond.
Gelukkig stopt het harde bloeden vrij snel en kan ik even kijken naar de schade. Een flinke snee van een centimeter of 5. Maar op het eerste oog hoeft het niet gehecht te worden en we besluiten toch maar ik te checken.
Gelukkig lijkt het goed uit te pakken, maar voor hetzelfde geld hadden we naar een eerste hulppost moeten gaan en dan hadden we onze vlucht gemist.
Voor het eerst sinds ik dit soort reizen maak, heb ik de first aid kit aan moeten spreken, voor wat anders dan een pleister. De steriele doekjes en de doekjes met alcohol komen prima van pas, om de wond ook schoon te maken. Hopelijk voorkomt Gerben daarmee een infectie.

Door alle consternatie is het ontbijt erbij ingeschoten. We kunnen zo het vliegtuig inlopen en krijgen gelukkig aan boord vrij snel te eten.
De vakantie is nog niet helemaal ten einde, want we hebben nog een kleine bonus.
De vlucht van Jakarta naar Hong Kong duurt een uur of 4.5 en we hebben de vlucht van Hong Kong naar Amsterdam zo kunnen boeken dat er 10 uur tussen zit. Genoeg tijd om nog de stad in te gaan en nog even wat mee te pikken op de valreep.
We vliegen pas om middernacht terug.

De trein van het vliegveld naar de stad is erg efficient en in nog geen half uur staan we midden in Hong Kong. We hebben een beetje informatie bij elkaar gesprokkeld en met wat ik me nog weet te herinneren van mijn vorige twee bezoekjes aan Hong Kong hebben we een programma uitgestippeld voor vandaag. Even wat sfeer proeven.

Als eerste gaan we naar Victoria Peak, het hoogste punt van de stad, waar vandaan je van boven op de skyline van de stad kan kijken. Vanaf het treinstation lopen we naar de tram die je bovenop de berg afzet. Deze kant van de stad heet Hong Kong Island.
Het is leuk om dat lopend te doen, zo zie je goede contrasten van deze stad. Tussen alle wolkenkrabbers zie je het kloppende hart van de stad, de kleine straatjes en het traditionele leven. De glimmende moderne gebouwen en het ouderwetse Chinatown.

Na het uitkijkplatform bovenop Victoria Peak en het fantastische uitzicht gaan we naar de andere kant van de rivier, Kowloon. Elke dag om 20:00 is er een licht- en lasershow waarin de wolkenkrabbers van Hong Kong Island de hoofdrol spelen. Dat is toch eigenlijk wel een 'must see' als je in Hong Kong bent.
Omdat we erg vroeg zijn, duiken we nog even een shopping mall in voor wat speed shopping.

De lichtshow is erg indrukwekkend. Er doen 40 wolkenkrabbers in mee. Ongelofelijk hoe ze dat coordineren.

Voordat we weer terug moeten naar het vliegveld, gaan we nog naar de Temple Street night market. Erg toeristisch, maar wel leuk om de wijk te zien met alle neon-reclames en de hectiek die hier 's avonds nog is. Maar de vermoeidheid begint aardig toe te slaan. We zijn erg vroeg opgestaan vanmorgen, hebben er al een vlucht van ruim 4 uur op zitten en zijn nu al uren op bliksembezoek in Hong Kong. We blijven daarom ook niet al te lang en pakken de metro terug naar het treinstation. Om 22:00 gaan we weer richting vliegveld. Binnen een half uur zijn we weer op de goede plek en halen onze handbagage uit de storage. We lopen vervolgens door de paspoortcontrole en rechtstreeks naar de Mac Donalds. Ook het avondeten is er bij ingeschoten.....
Daarna snel het vliegtuig in en dan zit het er toch echt op. Nog bijna 12 uur vliegen, maar dat mag geen naam hebben.

Dit was een unieke trip. Bijna 2 weken met mijn beste amigo op reis, samen een avontuur beleven. Veel samen kletsen, maar vooral heel veel samen lachen.
Het idee kwam heel spontaan op, 2 weken voordat we op reis gingen, en vervolgens moest alles nog gepland worden. De reis een mooi vooruitzicht. Daarna Indonesie zelf...een mooie belevenis! Heel intensief allemaal: 8 vluchten, 3 tijdzones, etc.
En nu? Nu is dit een heel mooie herinnering!

Ik ben er helemaal klaar voor om op 17 september aan mijn nieuwe leven bij TNI te gaan beginnen.