Duiken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Mirko Vos - WaarBenJij.nu Duiken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Mirko Vos - WaarBenJij.nu

Duiken

Door: Mirko

Blijf op de hoogte en volg Mirko

08 Augustus 2011 | Malawi, Cape Maclear

Eergisteren zijn we naar de duikschool gelopen, maar die was toen net dicht. Daarom zijn we gisteren teruggegaan en hebben voor vandaag en morgen wat tripjes geregeld.
Om 9:00 melden we ons netjes en ga ik vandaag twee duiken maken in Lake Malawi.

Het meer is net een groot aquarium, met 500 soorten vis. Letterlijk, want de vissen die je in aquaria houdt zijn meestal vissoorten die oorspronkelijk uit Lake Malawi komen, de cicliden. Die zijn er in alle soorten maten. In het ondiepe water zitten ontelbaar veel visjes bij elkaar.

De duiken zijn rondom Thumbi Island, het eilandje in het meer waar we op uit kijken vanaf Gecko Lounge. De eerste duik is naar een wrak op 30 meter diepte. Het wrak is nog helemaal in tact waardoor je er goed doorheen kan zwemmen. Rondom het wrak zitten enorme meervallen.

Wat het duiken hier bijzonder maakt is dat het zoet water is. Bijna al mijn duiken zijn in de zee gemaakt.
Het is niet perse heel spectaculair om in een meer te duiken. Behalve alle gekleurde visjes en het wrak is er niet zoveel te zien. In tropisch zeewater heb je mooi koraal. Hier heb je rotsen en een zandbodem. Maar het is gewoon leuk om gedaan te hebben en duiken hoort er gewoon ieder jaar bij op vakantie.

Joa wil heel graag snorkelen in het meer. Die heeft sinds vorig jaar op Hawaii de smaak te pakken. Hij kon al snorkelen voordat hij kon zwemmen.
Kim en Joa zijn dus mee op de boot om te snorkelen terwijl ik onder water ben.
Ze snorkelen in het ondiepe water vlak naast het eilandje.

We hebben ook een brood gekocht om de vissen te voeren. Ze schijnen hier gewoon uit je hand te komen eten.
Tussen de twee duiken moeten we zo’n 40 minuten wachten, voordat ik het water weer in mag en we meren af bij het eiland. Hier kunnen we met z’n drieën visjes voeren.
En inderdaad, als je een stukje brood in het water gooit, schieten er honderden visjes naar ons toe en ze eten inderdaad uit je hand. En tussen je tenen ook, komen we achter als we brood tussen onze tenen stoppen en de voeten in het water hangen. We hebben echt de grootste lol, want het kriebelt ongelofelijk, al die vissen aan je voeten.
De visjes gaan zo op in het eten, dat je ze zonder moeite uit het water kan scheppen.

De tweede duik is wat leuker dan de eerste. Het wrak was interessant, maar er was dus niet zoveel te zien. De tweede duik is op een plek die Aquarium wordt genoemd en dat klopt aardig. Het is een ondiepe duik en het wemelt er van de gekleurde vissen.

Als we terug omhoog komen zie ik Joa boven me zwemmen. Hij is aan het kijken waar de duikers blijven. Joa is helemaal gefascineerd door duiken. Vanaf 8 jaar mogen kinderen ook hun PADI brevet halen en ik denk dat Joa dan staat te trappelen om ook te mogen.
Ik dobber naast de boot, klaar om er weer op te klimmen. Maar ik bedenk me ineens dat ik Joa een klein voorproefje van duiken kan geven. Een duikuitrusting heeft altijd twee ademstukken en ik geef er eentje aan Joa. Ik leg hem uit hoe het werkt en we snorkelen wat aan de oppervlakte. Joa vindt het super. Hij is helemaal onder de indruk dat hij gedoken heeft. Hij doet het ook erg goed en is heel relaxed. Ademt rustig in en uit.
Volgens mij gaat dat met dat duikbrevet wel goed komen.
Ik verheug me er nu al op. Dan kunnen we later samen duiken op de mooiste plekjes op deze wereld.

Na het duiken lopen we over het strand terug naar Gecko Lounge. Dat doen we niet nog een keer. Om de haverklap worden we lastig gevallen door mensen die iets van ons willen. Komen we in hun restaurantje eten? Willen we wat van ze kopen? We zijn blij dat ze bij onze lodge niet op het strand mogen komen….
De mensen zijn echt super vriendelijk en beleefd, dat is het probleem niet. Maar je komt geen stap vooruit.

’s Middags gaan we weer verder met waar we gisteren gebleven waren: luieren.
Joa niet natuurlijk. Die is lekker actief en vindt het ondertussen steeds leuker om met de lokale kinderen om te gaan.
Aan het einde van de middag is ook hij afgedraaid en gaat hij in de hangmat liggen DS’en. Thuis kijkt hij haast niet naar zijn DS om. Dan speelt hij een paar minuten en dan is hij het weer zat. Maar hier zit hij soms uren te spelen in de auto en nu dus in de hangmat op het strand.

Het eten in Gecko Lounge is heel erg goed. Wel moeten we altijd erg lang wachten voordat het op tafel staat. Maar ook die tijd besteden we goed met spelletjes.

De douche in onze kamer is een verhaal apart. Die is nogal onvoorspelbaar. Soms wordt het water lekker warm en soms is er voldoende waterdruk. Maar niet altijd. Het is dus ook gok of er lekker gedoucht kan worden. Dat is het enige wat een beetje een smet gooit op hoe relaxed het hier is.

Voor ons huisje staat een boom met wilde vijgen. Dat is het favoriete voedsel van alle lokale vleermuizen. Die zwermen vanaf zonsondergang in en rond de boom. Als we film kijken op de veranda komen ze steeds voorbij gefladderd.