Kajakken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Mirko Vos - WaarBenJij.nu Kajakken - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Mirko Vos - WaarBenJij.nu

Kajakken

Door: Mirko

Blijf op de hoogte en volg Mirko

10 Augustus 2011 | Malawi, Cape Maclear

Vandaag is het tijd voor wat lichamelijke beweging. Na al die dagen luieren en lekker eten, moeten er natuurlijk ook wat calorieën worden verbrand.
We hebben gezien dat ze bij de duikschool ook kajaks verhuren en daarmee combineren we twee dingen. Actief bezig zijn en lekker het water op.
Omdat we een halve dag op pad willen bestellen we wat eten en drinken om mee te nemen. In een waterdichte tas gaan ook Joa’s DS, de iTouch en speaker, een spelletje en wat boeken mee. In de waterdichte vakken van de kajak gaan de handdoeken en het eten.

De bestemming is Thumbi Island. De voorkant kennen we als ons uitzicht vanaf Gecko Lounge en we zijn er ook geweest met duiken. Iedereen die een boottochtje maakt en gaat snorkelen, komt ook aan de voorkant uit. Wij willen ook graag weten of er mooie plekjes zijn aan de andere kant van het eiland.

We hebben een tweepersoons kajak. Kim zit voorin, ik achterin en Joa zit in het midden, bovenop de kajak. Het is natuurlijk niet heel erg stabiel en Joa moet, net als wij, goed stilzitten. Maar dat gaat prima.
Het is ongeveer 15 minuten peddelen naar de voorkant van het eiland en dat wordt onze eerste stop. Pffff…..dat kajakken is nog best zwaar.
Omdat we hier een stuk of 10 andere toeristen vinden, gaan we verder rondom het eiland. Het is echt een fantastische tocht, want zodra we weg zijn van de ‘drukkere’ kant van het eiland en geen geluiden meer horen van bijvoorbeeld buitenboordmotoren, overvalt de stilte van het meer en het eiland ons. We horen alleen nog maar onze peddels in het water en de geluiden van de natuur. Op het eiland leven vooral vogels en we zien zeker 20 fish eagles hoog in de bomen zitten. Schitterende, enorm grote zwart-witte adelaars met een spanwijdte groter dan mijn armen.
We varen langs rotsachtige baaien en door heel helder water. Maar niet direct een plekje om aan te leggen en lekker te gaan zitten.
Pas aan de andere kant van het eiland zien we een prima plekje met niet alleen een paar grote platte rotsen, maar ook een mooi uitzicht en snorkelwater.
We slepen de kajak op de rots en pakken onze spullen uit de kajak. Binnen 5 minuten hebben we deze kale rots omgetoverd tot perfect picknick plek, met lekker eten en drinken en natuurlijk muziek. In de verte zien we wat vissers maar verder is deze hele plek van ons.
We hebben een mooi plekje gevonden in Lake Malawi, op onze laatste echte vakantiedag. Het enige nadeel is….we moeten nog terug met de kajak. Het is niet alleen jammer dat we dan van dat mooie plekje wegvaren, maar ook omdat het nog een uurtje peddelen is voordat we weer terug op het vaste land zijn.
Het is wat harder gaan waaien en er zijn golven op komen zetten. Het lijkt ook alsof we tegen de stroom in peddelen.
Als tussenstop gaan we nog even langs de plek waar we zijn begonnen. De plek waar we eerder in de week visjes hebben gevoerd. Ook nu hebben we weer brood meegenomen. Er is niemand meer op het eiland en ook hier hebben we het aquarium voor onszelf.
De hele zak brood gaat er doorheen bij de hongerige visjes. We hebben net zoveel lol als de eerste keer dat we dit deden, twee dagen geleden.
En dan moeten we toch echt terug naar het vasteland.

Nog even chillen op het strand, nog één keer in de hangmat, nog één keer spelen met de lokale kids en nog één keer een spelletje doen voordat het avondeten wordt gebracht.

Als we aan tafel zitten horen we de kinderen weer zingend door de straat lopen. Joa rent naar de poort van Gecko Lounge en doet de deur open. Gelijk komen alle kinderen bij de poort staan en zingen uit volle borst. Kim is met Joa meegelopen en ik kom ook kijken.
Het is echt een heel leuk moment. De deuropening gevuld met springende blije kinderen en wij staan met z’n drieën mee te springen. Voor ons echt een ‘Afrika moment’ wat we niet snel zullen vergeten.